Dengan nama Allah

Sunday, January 10, 2010

Dia kasih yang berlari

Berkata Anas r.a bahwasanya Nabi SAW telah bersabda: Allah telah berfirman:
Wahai anak Adam! Jika engkau mengingati Ku di dalam diri mu, niscaya Aku pun akan mengingati mu di dalam DiriKu. Dan jika engkau mengingati Ku dalam kumpulan ramai, niscaya Aku pun akan mengingati mu di kumpulan yang lebih baik dari kumpulan mu. Jika engkau mendekati Ku sejengkal, Aku akan mendekati mu sedepa, dan jika engkau mendekati Ku sedepa, Aku akan mendekati mu sehasta. Dan jika engkau mendekati Ku dengan berjalan kaki, Aku akan mendekati mu dengan berlari."
(H.R. Ahmad dan Abd bin Humaid)

5 Comments:

At 5:09 AM, Blogger Aniza Abdul Kadir said...

i envy you..in a good way of course..

 
At 12:38 PM, Blogger Faisal Zainal Abidin said...

Ibn Syihad (Azzubri) dari salim dari ayahnya (Ibn Umar) r.a berkata: Nabi SAW bersabda:

Tidak boleh seorang hasud (irihati) KECUALI dalam dua macam:

Seorang yang diberi Tuhan kepandaian dalam AlQur'an maka digunakannya siang malam (diamalkan)dan seorang yang diberi Allah kekayaan maka ia bersedekah siang malam.

 
At 4:57 PM, Blogger Aniza Abdul Kadir said...

So, dlm contexts ni betul lah kan.. You are sharing every information that you know with everyone.

 
At 6:34 PM, Blogger Faisal Zainal Abidin said...

dalam context ni:
aku tak pandai Al-Quran
bersedekah itu mm..

but there is a story, aku terbaca:

ada sekali seorang hamba ni di dalam syurga
bertanyakan Allah

kenapa hamba tu (hamba yang lain) di peringat syurga tu (atas darinya)

Allah menjawab:

Aku membalas dia dengan amalnya semasa didunia

dan Aku membalas kamu dengan amal kamu semasa didunia

sekian.

siapa tahu, mungkin hamba yang di peringkat syurga tinggi itu adalah ko (sedang ko mencemburui aku??)..

p/s: apa pun mencemburui itu
tapi tujukan lah tujuan mu kerana Allah..sbb nanti kat akhirat aku takde apa nak bayar.. :p

 
At 7:09 PM, Blogger Faisal Zainal Abidin said...

second p/s:

waheeda jangan puji/mencemburui aku buat blog ni

cuma andai tersalah/terkurang
perbetulkan/lengkapkanlah

terima kasih

 

Post a Comment

<< Home